6 راهکار با چت جی پی تی برای افزایش فروش کسب و کار های کوچک

جذب یک میلیون! کاربر برای نتفلیکس 3.5 سال ، برای  فیس بوک 10 ماه و برای  اینستاگرام  2.5 ماه زمان برد!

این روند تا سال 2010 و رونمایی از ایستاگرام با رشد فزاینده و شگفت آوری سپری شد اما شگفت انگیز تر از آنها ChatGPT بود که فقط و فقط طی 5 روز! به یک میلیون کاربر دست یافت !

 

 

پس باید این ورود برق آسای هوش مصنوعی را جدی بگیریم. اما آیا می توانیم به آن اعتماد کنیم؟ این تکنولوژی تازه وارد چه پیامدهایی بر مارکتینگ و تبلیغات به ویژه برای کسب و کارهای کوچک دارد؟ بگذارید با هم  ابزار ChatGPT را به ساده ترین زبان موشکافی کنیم :

  • ChatGPT چیست و چگونه کار می کند
  • چه محدودیت هایی را باید در دید داشت
  • شش راه آسان برای بکار بردن ChatGPT در مارکتینگ کسب و کار های کوچک
  • شش راه برای استفاده نکردن از آن

 

 چیست؟ChatGPT

ChatGPT یک منبع داده های رایگان است (با دانش دایره‌المعارفی، مانند گوگل یا ویکی‌پدیا – اما متفاوت، که به زودی به آن خواهیم رسید) که به شکل یک ربات چت هوش مصنوعی (AI) ارائه می‌شود. بنابراین در حالی که با تایپ یک جستجو در یک کادر و دریافت صفحات نتایج، اطلاعاتی را از Google به دست می آورید، با شرکت در یک گفتگو اطلاعاتی را از ChatGPT به دست می آورید. شما می‌پرسید و ChatGPT پاسخ‌ها را از منابعی که در وب به آنها دسترسی دارد نمایش می دهد.

این اساسا فقط یک ربات چت بسیار پیشرفته است. به گفته سازنده آن Open AI ، ChatGPT می‌تواند «به سؤالات بعدی پاسخ دهد، اشتباهات خود را بپذیرد، مقدمات نادرست را به چالش بکشد، و درخواست‌های نامناسب را رد کند».

و به گفته معمار زندگی ، می تواند کارهای بسیار بیشتری انجام دهد … مانند قبولی در آزمون وکالت، نوشتن صورتحساب، و گرفتن MBA.

ChatGPT چگونه کار می کند؟

در حالی که ابزارهایی مانند Google و Siri اطلاعات را از وب جمع آوری می‌کنند، ChatGPT «هوش و مغز» خاص خود را دارد. چگونه؟ به عنوان یک فناوری مدل زبان بزرگ، حجم زیادی از داده های متنی را از اینترنت جمع آوری می کند: کتاب ها، مقالات، وب سایت ها، پست های وبلاگ و موارد دیگر.

و “GPT” مخفف ترانسفورماتور پیش از آموزش مولد است، به این معنی که بر روی این مقادیر زیادی از داده های متنی آموزش دیده است و از الگوریتم GPT-3 (به نام الگوریتم ترانسفورماتور ) برای تولید متنی شبیه به مکالمه انسانی استفاده می کند.

همانطور که می بینید، با داده های بسیار، GPT-3 از نظر تعداد پارامترهای یادگیری از پیشینیان خود عبور می کند.

ChatGPT برای چه مواردی استفاده می شود؟

از آنجایی که زبان و ارتباطات برای همه چیز استفاده می شود، ChatGPT نیز برای همه چیز مفید است. برخی از قابلیت های متعدد ChatGPT عبارتند از:

  • کد، مقاله، کپی بازاریابی، داستان، شعر، ایمیل، مقاله بنویسید
  • ایده ها و مثال ها، سوالات چند گزینه ای ایجاد کنید
  • توصیه محصولات، خدمات، فیلم ها
  • موضوعات پیچیده را به زبان عامیانه توضیح دهید
  • تجزیه و تحلیل: احساسات و لحن بر اساس نقطه گذاری، کلمات و عبارات
  • ترجمه متن به 95 زبان مختلف
  • مجموعه داده ها و فرصت های شغلی را پیدا کنید
  • بیشتر : این لیست همیشه در حال رشد است

با توجه به فهرست بالا که می تواند شامل موارد بیشتری هم باشد، پیامدهای آن برهر صنعت و پیشه ای بسیاراست. اما موضوع بحث ما مارکتینگ و تبلیغات است.

محدودیت های ChatGPT

ChatGPT جایگزینی برای این افراد وشغل ها  نیست: =مشاور بازاریابی، دکتر، حسابدار، وکیل، لوله کش و…   ChatGPT کماکان که یک فناوری پیشرفته است، اما در مراحل اولیه خود است و مانند هر کامپیوتر، هوش مصنوعی یا ماشین لرنینگ دیگر، نمی تواند درستی پاسخ هایش را 100% بداند.

ChatGPT فقط یک رایانه است که می تواند داده ها را جمع آوری و خلاصه کند، اما جز آنچه شما به آن می گویید،داده های دیگر را ندارد که در پاسخ هایش لحاظ کند.

خودش می گوید:

  • ممکن است گهگاه اطلاعات نادرستی تولید کند
  • ممکن است گهگاه دستورالعمل های مضر یا محتوای مغرضانه تولید کند
  • دانش محدود از جهان و رویدادهای پس از 2021

همانطور که گفته شد، مهم است که تا آنجا که ممکن است با درخواست های خود دقیق باشید و سپس از پاسخ ها فقط به عنوان نقطه شروع استفاده کنید – برای تکرار، نگاه عمیق تر و کاوش بیشتر.

شما حتی متوجه خواهید شد که وقتی ChatGPT به شما پاسخ می دهد. مواردی مانند “در حالی که ابزار X یک منبع مفید برای Y است، مهم است که توجه داشته باشید که این فقط یکی از ابزارهای متعدد است”

6 روش برای استفاده از ChatGPT برای بازاریابی

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی – حتی برای مشاغل کوچک – چیز جدیدی نیست. اگر تا به حال یک کمپین تبلیغاتی جستجوی پویا در Google Ads اجرا کرده اید، از طریق Google Analytics Intelligence سوالی پرسیده اید، یا از یک تولید کننده محتوای هوش مصنوعی برای نوشتن کپی بازاریابی استفاده کرده اید، پس خودتان آن را تجربه کرده اید! بیایید برخی از ساده ترین راه های استفاده از ChatGPT برای بازاریابی را مرور کنیم:

 1- یک نسخه برای دارایی های بازاریابی خود ایجاد کنید

می‌توانید از ChatGPT برای کمک به ایجاد کپی برای هر یک از وثیقه‌های بازاریابی خود استفاده کنید: ایمیل‌ها، پست‌های وبلاگ، توضیحات محصول، کپی تبلیغات، سرفصل‌ها، کپی وب‌سایت، زیرنویس‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر. از آن بخواهید که:

  • محتوا را تولید کنید
  • محتوای موجود را برای یک لحن خاص تغییر دهید – دوست دارید آن را برای یک شخصیت خاص هیجان‌انگیزتر کنید یا بار منفی آن را بیشتر کنید.
  • محتوای موجود را برای یک هدف بهبود دهید (مثلاً سئو).

البته، کل پست وبلاگ کمی طولانی است. در عوض ممکن است بخواهید یک طرح کلی بخواهید.

درخواست: یک ایمیل تبلیغاتی با 50 درصد تخفیف برای کادربندی سفارشی برای ماه اکتبر بنویسید.

در اینجا یک مثال خوب از استفاده از خروجی به عنوان نقطه شروع است. این متن برای یک ایمیل تبلیغاتی بسیار زیاد است .

با توجه به سلب مسئولیت قدیمی که در بالا ذکر کردم، در اینجا برخی منابع اضافی (و من را مغرضانه، اما قابل اعتماد خطاب کنید) وجود دارد که برای کمک به شما در ایجاد یک نسخه بازاریابی عالی داریم:

  • نکات نوشتن ایمیل
  • راهنمای رایگان برای نوشتن کپی متنی استثنایی
  • نمونه های سرفصل
  • نحوه نوشتن بیانیه مطبوعاتی
  • کپشن اینستاگرام
  • چگونه یک پست وبلاگ بنویسیم

درخواست‌های ChatGPT بیشتری را دریافت کنید که می‌توانید برای طیف وسیعی از کارهای بازاریابی در اینجا استفاده کنید.

2- توصیه های ابزار بازاریابی را دریافت کنید

اما می توانید از آن برای دریافت توصیه هایی برای ابزارها نیز استفاده کنید. به هر حال، دریای وسیعی از فهرست‌های “ده برتر” برای تقریباً هر ابزاری در وب وجود دارد. به عنوان مثال، در مورد بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی بپرسید.

پاسخ، فهرستی مشابه با گردآوری بهترین ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی ما ارائه می دهد :

Prompt: بهترین ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی برای مشاغل کوچک چیست؟

به جز اینکه یک ابزار از دست رفته است: ابزار کلمه کلیدی رایگان ما! علاوه بر این، من از آن خواستم تا در مورد ابزار کلمه کلیدی رایگان ما به من بگوید:

درخواست: درباره ابزار کلمه کلیدی رایگان WordStream به من بگویید

بد نیست. عبارات دقیق زیادی در آنجا وجود دارد، مانند اینکه چگونه “به کاربران اجازه می دهد یک کلمه کلیدی یا عبارت اصلی مربوط به کسب و کار خود را وارد کنند و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و حجم جستجوی مربوطه، رقابت، و داده های تخمینی CPC خود را دریافت کنند.” اما برخی از ویژگی های قدیمی نیز در آنجا ذکر شده است.

3- ایده پردازی محتوا

راه های مختلفی برای استفاده از ChatGPT برای ایده گرفتن برای پست های وبلاگ، راهنماها، کاغذهای سفید و کتاب های الکترونیکی وجود دارد. می‌توانید از آن برای ارسال ایده‌هایی بر اساس موضوعات یا محتوای موجود بخواهید، از آن برای انجام تحقیق در مورد یک موضوع، مدیریت مقالات برتر در مورد یک موضوع استفاده کنید، یا از آن بخواهید که یک مفهوم پیچیده را برای شما ساده کند تا بتوانید آن را برای خوانندگان خود ساده کنید.

Prompt: نحوه عملکرد مزایده Google Ads را توضیح دهید

بر اساس پست ما در مورد نحوه عملکرد مزایده Google Ads ، می توانید ببینید که این کار خیلی هم کهنه نیست!

4. میانبرها و فرمول ها را یاد بگیرید

در حالی که نباید آن را به ChatGPT بسپارید تا گزارش و تجزیه و تحلیل خود را انجام دهد (به زودی به آن خواهیم رسید)، یکی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند آموزش میانبرهایی است که می تواند به شما در پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها کمک کند. برای مثال، می‌توانید فرمول‌های صفحه گسترده، عبارات منظم و رشته‌های دیگری که همیشه سبز هستند را از آن بخواهید.

اعلان: فرمول اکسل برای افزایش درصد چیست؟

5. نظرسنجی از مشتریان ایجاد کنید

مخاطب هدف شما ، خوب، یک هدف متحرک است. در حالی که باید تحقیقات کامل خود را برای یافتن مخاطبان هدف خود انجام دهید ، می توانید از Chat GPT برای کمک به ایجاد نظرسنجی یا نظرسنجی برای ادامه شناخت مخاطبان و مشتریان خود و جمع آوری بازخورد مشتریان استفاده کنید.

درخواست: یک نظرسنجی بازخورد مشتری ایجاد کنید.

این یک نظرسنجی بازخورد عمومی است، اما می‌توانید درباره نوع کسب‌وکار، محصول یا خدمات یا مخاطبان هدف خود اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

6. ایده های چت بات را دریافت کنید

افزودن چت به وب سایت شما یک راه عالی برای ایجاد سرنخ ، جذب مشتریان و جمع آوری بازخورد است. از Chat GPT برای دریافت ایده‌ها برای درخواست‌ها و پاسخ‌ها برای خودتان استفاده کنید

درخواست: من در حال ساخت یک ربات چت برای وب سایت خود هستم. چگونه باید از مشتریانی که به صفحه قیمت گذاری من می آیند استقبال کنم؟

شما همچنین می توانید از نمونه های چت بات ما برای ایده گرفتن استفاده کنید!

به یاد داشته باشید، مانند هر پاسخی که ChatGPT ایجاد می کند، باید از آنها فقط برای طوفان فکری و به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. شما باید کپی را با صدای برند خود تطبیق دهید و آن را برای مخاطبان خاص خود تهیه کنید.

6 راه برای استفاده نکردن از ChatGPT برای بازاریابی

همانطور که از پیشنهادات بالا می بینید، بهتر است از ChatGPT برای تاکتیک های بازاریابی که شامل محتوا و کپی است استفاده کنید. از سوی دیگر، برای استراتژی بازاریابی ، بهترین گزینه این است که از منابع آزمایش شده و واقعی مانند یک شریک بازاریابی یا حرفه ای استفاده کنید – که حتی می توانید آن را با تحقیقات Google تکمیل کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، پایگاه داده ChatGPT از سال 2021 دانش محدودی دارد، در حالی که گوگل اطلاعات زمان واقعی بیشتری خواهد داشت.

همانطور که گفته شد، در اینجا مواردی وجود دارد که نباید برای بازاریابی خود به ChatGPT کمک کنید.

1. توصیه های استراتژی بازاریابی را نپرسید

به دنبال بهترین راه برای تبلیغ کسب و کار خود هستید؟ ممکن است وسوسه شوید که از ChatGPT بپرسید، اما در نهایت، بهترین استراتژی های بازاریابی برای کسب و کار شما به اهداف و چالش های منحصر به فرد شما و همچنین منابعی که دارید بستگی دارد.

Prompt: بهترین استراتژی های بازاریابی برای مشاغل محلی چیست؟

برای درخواست بالا، ChatGPT توصیه می‌کند فهرست «Google برای کسب‌وکار من» خود را ادعا کنید – که قدیمی است زیرا اکنون نمایه کسب‌وکار Google نامیده می‌شود . رسانه های اجتماعی یک استراتژی بازاریابی خوب هستند، اما چیزی در پاسخ وجود ندارد که در مورد چگونگی استفاده از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی محلی به طور خاص بحث کند .

2. اجازه ندهید Chat GPT ساختار حساب Google Ads شما را سازماندهی کند

در حالی که می توانید از ChatGPT برای کمک به نوشتن عنوان و توضیحات برای تبلیغات Google خود استفاده کنید، موارد استراتژیک را به افراد حرفه ای بسپارید. برای مثال، برخی استفاده از Chat GPT را برای سازماندهی ساختار حساب Google Ads خود پیشنهاد کرده‌اند ، اما ما آن را توصیه نمی‌کنیم.

درخواست: چه گروه های تبلیغاتی را باید برای کمپین تبلیغاتی گوگل برای یک متخصص کایروپراکتیک ایجاد کنم؟

نحوه سازماندهی کمپین های تبلیغاتی Google شما مستقیماً بر میزان مرتبط بودن تبلیغات شما با کلمات کلیدی آنها تأثیر می گذارد، که مستقیماً بر هزینه هر کلیک شما تأثیر می گذارد که مستقیماً بر ROI شما تأثیر می گذارد. در حالی که ChatGPT ایده درستی در مثال بالا دارد، نمی‌داند چه کمپین‌های دیگری اجرا می‌کنید، اهداف کسب‌وکار شما چیست، یا حساب یا بودجه شما چقدر بزرگ است.

مهم است که همه این عوامل و موارد دیگر را در نظر بگیرید و سپس کمپین های خود را با دقت از آنجا بسازید. ما یک راهنمای رایگان در زیر داریم که می توانید از آن استفاده کنید!

3. از آن برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده نکنید

بله، ChatGPT به خودی خود یک ابزار است. و در بالا، ما در مورد استفاده از آن برای دریافت توصیه های ابزار صحبت کردیم. اما یکی از راه هایی که نباید از آن برای بازاریابی استفاده کنید، انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی است . به یاد داشته باشید، این یک پلت فرم بلادرنگ متصل به وب نیست، و داده های آن پس از 2021 محدود است. بنابراین، اگرچه مثال زیر امیدوارکننده به نظر می رسد، داده ها قدیمی و غیر قابل اعتماد خواهند بود.

اعلان : برای کادربندی سفارشی، برای من در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید.

Prompt : آیا می توانید حجم جستجو، سطح رقابت و هزینه هر کلیک را برای هر یک از آن کلمات کلیدی به من بدهید

در عوض، ابزارهای فهرست شده در پاسخ ChatGPT را که قبلاً در این پست ذکر شده است، کاوش کنید. یا البته، از ابزار کلمه کلیدی رایگان ما استفاده کنید!

4. از ChatGPT برای توسعه وب استفاده نکنید

فرض کنید می خواهید یک آهنربای سرب برای وب سایت خود ایجاد کنید – به ویژه یک ابزار رایگان. نمونه هایی از درخواست ChatGPT برای تولید کد جاوا اسکریپت برای یک ماشین حساب ROI وجود دارد…

درخواست: کد جاوا اسکریپت را برای ماشین حساب ROI ایجاد کنید

درخواست: چگونه می توانم این را در وب سایت خود پیاده کنم؟

اما همچنان باید بدانید که برای پیاده سازی آن در سایت خود به جاوا اسکریپت نیاز دارید. و حتی ممکن است جاوا اسکریپت مورد نیاز شما نباشد. ایجاد یک ابزار رایگان به خودی خود یک فرآیند پیچیده است، چه رسد به پیاده سازی آن در سایت شما. ملاحظات زیادی وجود دارد، مانند اینکه آیا این روی سرعت صفحه و امنیت سایت و سایر عوامل رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد، یا اینکه تجربه کاربر چگونه خواهد بود – از نظر احساس نام تجاری و اینکه آیا می‌خواهید اطلاعات سرنخ را جمع‌آوری کنید یا نه.وب سایت شما در قلب تمام تلاش های بازاریابی شما قرار دارد – بهتر است پروژه هایی مانند این را به تیم وب خود بسپارید تا خطری نداشته باشید.

5. از آن برای گزارش و تجزیه و تحلیل استفاده نکنید

GPT می تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کند، اما عملکرد فعلی پشت این بسیار محدود است. درست همانطور که بهترین استراتژی های بازاریابی از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر متفاوت است، KPI و اهداف مناسب به موقعیت منحصر به فرد شما بستگی دارد. و بهترین راه برای شناسایی روندها، الگوها و بینش ها در داده های خود این است که روال گزارش دهی مداوم خود را ارائه دهید. به استفاده از ابزارهایی مانند Google Data Studio (اکنون Looker Studio)، Google Analytics و Google Ads برای ترافیک ارگانیک و گزارش PPC خود ادامه دهید .

توجه داشته باشید که Google Ads ویژگی‌های هوش مصنوعی خاص خود را دارد، مانند ابزارهای Insights و Recommendations ، که هر دوی آنها را نیز باید با کمی نمک در نظر گرفت!

6. از Chat GPT برای اجرای تجزیه و تحلیل رقبا استفاده نکنید

تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک رقیب را با توجه به کسب و کار شما بررسی می کند. باز هم، داده‌های ChatGPT جدیدترین نیستند، و بر اساس جمع‌آوری دسته‌ای از داده‌های متنی از سراسر وب هستند. زمینه نداره بنابراین در حالی که ممکن است اطلاعات خوبی در مورد رقبای شما منتشر کند، بهتر است خودتان تجزیه و تحلیل را با استفاده از پلتفرم ها و برنامه های بلادرنگ اجرا کنید.

درخواست: یک تجزیه و تحلیل swot را در Hasbro اجرا کنید.

تجزیه و تحلیل SWOT برای کمک به شما در ایجاد استراتژی بازاریابی، مدل کسب و کار و موارد دیگر استفاده می شود. ChatGPT نباید منبع شما برای چیزی بسیار اساسی برای کسب و کار شما باشد! از الگوی تجزیه و تحلیل SWOT ما برای اجرای تجزیه و تحلیل SWOT خود استفاده کنید که واقعاً می توانید به آن اعتماد کنید.

هنگام استفاده از ChatGPT برای بازاریابی، محتوا را حفظ کنید و کپی کنید

به یاد داشته باشید، در حالی که ChatGPT یک منبع اطلاعاتی با رابط کاربری سرگرم کننده است، اما ChatGPT هنوز در مراحل اولیه خود است و بیش از سهم خود دارای اشکالات، محدودیت ها و خطرات است. دقت اطلاعات یک نقطه دردناک بزرگ است، نه اینکه به حفظ حریم خصوصی اشاره کنیم. با توجه به آنچه گفته شد، بهتر است به وظایف محتوا و کپی بمانید ، و حتی پس از آن، خروجی باید تنها به عنوان نقطه شروع استفاده شود.

برای جمع بندی، از ChatGPT برای موارد زیر استفاده کنید:

  1. برای دارایی های بازاریابی خود کپی ایجاد کنید
  2. درخواست گردآوری ابزار بازاریابی
  3. طوفان فکری و موضوعات محتوای تحقیق
  4. فرمول ها و میانبرها را دریافت کنید
  5. ایجاد نظرسنجی و نظرسنجی بازخورد
  6. برای چت بات خود ایده بگیرید

از ChatGPT برای موارد زیر استفاده نکنید:

  1. توصیه های استراتژی بازاریابی را بخواهید
  2. کمپین های تبلیغاتی گوگل خود را ساختار دهید
  3. تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید
  4. اعمال تغییرات وب سایت
  5. گزارش و تحلیل خود را انجام دهید
  6. تجزیه و تحلیل رقبا را اجرا کنید

منبع:

www.wordstream.com/blog/ws/2023/03/06/how-to-use-chatgpt-for-small-business-marketing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *